Bartłomiej Kuczkowski

Untitled design (1)

Urodził się w 1990 roku w Toruniu. W 2014 roku ukończył studia magisterskie z filologii polskiej na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu (praca magisterska: „Zapis kobiecego dojrzewania w powieści polskiej XIX wieku”, promotor: prof. dr hab. Ewa Owczarz – praca uzyskała wyróżnienie honorowe w XIV edycji ogólnopolskiego Konkursu im. Czesława Zgorzelskiego) oraz studia licencjackie i magisterskie z filozofii (praca magisterska: „Między filozofią a literaturą. Wybrane konteksty myśli Artura Schopenhauera”, promotor: dr hab. Marcin Zdrenka). Członek kół naukowych przy Wydziale Filologicznym UMK: Edytorskiego Koła Naukowego „Wyjustowani” oraz Koła Naukowego „Dziewiętnastowieczni” przy Zakładzie Literatury Polskiej Romantyzmu i Pozytywizmu. Interesuje się problemami tekstologii i edytorstwa, zwłaszcza dotyczącymi tekstów XIX-wiecznych, kreacjami bohaterów literackich w prozie XIX wieku, problematyką powiązań literatury i filozofii, zagadnieniami etyki i aksjologii. W ramach przygotowywanej nowej edycji dzieł Zygmunta Krasińskiego opracowuje tom zawierający pisma dyskursywne. Pisze rozprawę doktorską poświęconą pismom filozoficznym Zygmunta Krasińskiego. Współpracuje również z redakcją Wydawnictwa Naukowego UMK. Prywatnie: miłośnik kolei, polskiej muzyki lat 80. i 90., ironista z cechami racjonalizmu, intuicjonizmu i katastrofizmu.
Kontakt: bart.kucz@gmail.com

Opracowania edytorskie:

  • Z. Krasiński, Pisma dyskursywne, vol. 1-2, opracowanie edytorskie B. Kuczkowski, tłumaczenie z języka francuskiego R. Jarzębowska-Sadkowska i J. Pietrzak-Thébault, Toruń 2017 (jako tom 7 Dzieł zebranych Z. Krasińskiego).

Publikacje:

  • „Pisma dyskursywne”  Zygmunta Krasińskiego. Problemy edycji, w: Zygmunt Krasiński. „Varia”  tekstowe i tekstologiczne, pod red. M. Strzyżewskiego, Toruń 2016, s. 93-119.
  • Osjanizm, hasło w: Słownik polskiej krytyki literackiej 1764–1918. Terminy – pojęcia – zjawiska – przekroje, t. 2: N–Z, pod red. J. Bachórza, G. Borkowskiej, T. Kostkiewiczowej, M. Rudkowskiej i M. Strzyżewskiego, Toruń–Warszawa 2016, s. 171-179.
  • Wartościowanie, hasło w: Słownik polskiej krytyki literackiej 1764–1918. Terminy – pojęcia – zjawiska – przekroje, t. 2: N–Z, pod red. J. Bachórza, G. Borkowskiej, T. Kostkiewiczowej, M. Rudkowskiej i M. Strzyżewskiego, Toruń–Warszawa 2016, s. 730-747.
  • Youngizm, hasło w: Słownik polskiej krytyki literackiej 1764–1918. Terminy – pojęcia – zjawiska – przekroje, t. 2: N–Z, pod red. J. Bachórza, G. Borkowskiej, T. Kostkiewiczowej, M. Rudkowskiej i M. Strzyżewskiego, Toruń–Warszawa 2016, s. 791-797.
  • „Magnetyczność” Zygmunta Krasińskiego. Problematyka i tekst, w: Zygmunt Krasiński. W świetle i cieniu myśli romantycznej, pod red. M. Strzyżewskiego, Toruń 2014, s. 171–191.
  • „Magnetyczność” Zygmunta Krasińskiego, opracowanie tekstologiczne B. Kuczkowski, „Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie” 2014, nr 1 (6): Zygmunt Krasiński – edycje i interpretacje, pod red. M. Strzyżewskiego, s. 77–88.
  • Po co nam (taka) edycja krytyczna twórczości Anny Mostowskiej?, „Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie” 2015, nr 2 (8): Edytorstwo polskie na uchodźstwie i emigracji. Varia, pod red. M. Lutomierskiego, s. 126–131.
  • Korespondencja Magdaleny Samozwaniec, „Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie” 2014, nr 1 (6): Zygmunt Krasiński – edycje i interpretacje, pod red. M. Strzyżewskiego, s. 123–125.
  • Samotność jako droga do przebaczenia i zbawienia. O „Marino Falierim” Marii Konopnickiej, w: Samotność. Wybór czy konieczność, pod red. J. Zimnego, Stalowa Wola 2014, s. 341–357.
  • Mickiewicz – romantyk odzyskiwany, „Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie” 2015, nr 1 (7): Edytorstwo a cenzura (XIX–XX wiek), pod red. K. Budrowskiej i E. Dąbrowicz, s. 173–175.
Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s